[caption id="attachment_6372" align="alignnone" width="430"] Färska blommor och god dryck är två saker jag personligen måste ha på en fest.[/caption] Bästa festtipsen: Så lyckas du med din tillställning Oavsett viken sorts fest du tänker anordna, så är planeringen A och O. Börja först med att sätta ett eventuellt tema för din fest! Är det en 40-årsfest? Kräftskiva? Tjejmiddag? Barnkalas? Gubbamiddag? Glöggmingel eller kanske en fest med ett tema som även speglar klädseln och musiken. Som t.ex sommarfest med gatsby-tema eller en festlig halloweenmaskerad med både vuxna och barn? Eller kanske bara helt enkelt en fest för att fira skilsmässan. Finns festtillfällen för Allt! Bara livet i sig är ju en fest värdig att fira. När festens tema väl är satt, så är det dags att tänka på lokal och gästlistan. Och inte allra minst, skicka ut inbjudan! Personligen tycker jag att skicka iväg inbjudan är ett av det roligaste momenten! Gärna med snigelposten. Låt även din inbjudan spegla vilket tema du har valt på festen. Ambitiösa personer kan t.ex vid en picknick vid havet skicka en flaskpost som inbjudan. Ett barnkalas med sjörövartema kan t.ex ett kort i form av ett sjörövarskepp skickas ut. Idag finns det många mallar och bilder på nätet, gratis att använda sig av. Och är det inte din grej, så funkar det givetvis att bjuda in via telefon eller sociala medier med. De flesta festerna är det inga problem med att hålla hemma i sitt eget hem. Vid större fester kan det vara värt att hyra en lokal, låna ett partytält eller kanske bara vara i trädgården under några parasoll. Om vädret tillåter. Annars är en hederlig gammal fest i garaget aldrig fel. Folket gör festen! Lägg ner tid på vilka du bjuder in. Givetvis beror det på vilken sorts tillställning det är. Vissa bjudningar kräver att t.ex vissa släktingar måste bjudas in. Bjud aldrig någon för att fylla en stol, eller om det bara är en kompis kompis. Bjud de som står dig kärt, och som gör dig glad! Sådant avspeglar sig på festen och sätter en fin stämning. Att ha en bordsplacering är bra om det är folk som inte känner varandra så väl, eller om någon kommer själv. Och kom ihåg, både som värdinna/värd och gäst, man har inte roligare än vad man gör sig. Gästlistan klar, lokal fixad och datum är satt. Vad ska vi äta då? Jag har 3 riktlinjer som jag brukar följa: Gör det enkelt, gör för mycket och förbered allt! Oftast vet du i god tid innan festen hur många som kommer, sen brukar alltid något bortfall till ske dagarna innan, men beräkna mat och dryck på det antal som tackat ja. Mat och dryck: Från 4 personer upp till 20 personer tycker jag är ok att köra en 3-4-rätters middag. Men jag har också många års erfarenhet från restaurangbranschen. Om du vill servera en meny till många, så rekommenderar jag att förrätten är kall och det går snabbt att lägga upp på tallrik eller en varm soppa som du kan servera vid bordet eller skicka runt kannor så gästerna häller själva. Även 3-4 tilltugg på stående fot fungerar utmärkt som förrätt. Varmrätt kan ske antingen upplagt på tallrik och gästerna blir serverade av dig, eller sätt fram allting på bordet family style. Efterrätten kan t.ex vara allt från några bakade kakor i form såsom smulpaj, chokladkaka eller varför inte en buffé bestående av färsk frukt, bär, glass och chokladtryffel. Mat till mer än 20 personer kräver mer planering och oftast (om du ska göra allt själv) funkar det bäst med en buffè. Se till att du har rejält med kylplats, så du kan förbereda och förvara allt. 5-6 rätter (fisk, kött, vegetariskt + sallad + kolhydrater), ostbricka, bröd + 1 dessert brukar bli bra. Anpassa gärna maten efter säsong och temat. Förbered så mycket som möjligt. Mycket mat går bra att frysa eller låna/hyr en extrakyl. Vintertid så fungerar uterum som förvaring det med. Är det många gäster så dela upp i olika stationer. En bröd och smörstation, en med kall mat och en hörna för det varma. Och även ett bord för dryck. På så sätt undviker du korvstoppning och det blir ett automatiskt mingel på samma gång. Dryck: du behöver inte ha överflöd med dryck, (och det är ok att gästerna tar med sig egen om du bjuder på allt annat. Bara meddela vad som bjuds så de som vill, kan anpassa sin dryck till maten) men om du nu ska bjuda på drycken så ha iaf 1 glas till förrätten, 2 till varmrätten och ev avec till kaffet. En fördrink är väldigt trevligt det med. Om du handlar på systembolaget och sparar ditt kvitto kan man lämna tillbaka oöppnade flaskor. Och glöm inte att ha alkoholfria alternativ att erbjuda med. Hur mycket går åt? Cirka 1 glas/person vin till förrätt. Beräkna 6 glas/flaska till förrätten. Cirka 1 glas/person vin + 1 påfyllning till varmrätten. Beräkna 4-5 glas/vinflaska till varmrätten. 1 glas dessertvin eller avec/person. Sådana flaskor skiftar mer i storlek, men beräkna 6 cl/person. Vid en buffè med 5-6 maträtter så beräkna cirka 175 g total mängd av kött/fisk/fågel. Inte av varje, utan total mängd. 50 g sallad, 1/2 dl sås, matiga sallader/gratänger/kolhydrater cirka 100-150 g, 1,5 skiva bröd, 15 g smör. Om ostbricka cirka 50-75 g. Dessa mått gäller givetvis inte alla personer, men på ett ungefär. Vid en meny där man oftast sitter ner en längre tid, så tycker jag att det är bättre att servera mindre portioner med fisk/fågel/kött på tallrik och sen får gästerna själva ta sallad/kolhydrater/sås. Beräkna cirka 125 g protein/person. Förrätten behöver inte alls vara stor och ibland räcker det med några tilltugg. Någon sa till mig en gång att söta bakverk och desserter har sin egen magsäck, d.v.s det finns alltid rum för det. Och eftersom det är det sista man minns på en middag, så är det aldrig fel att slå på stort med desserten. Just saying.. ;) Fixa dukning och festatmosfär! Har du ett tema så följ det i dukningen med. På t.ex en augustifest är det himla mysigt och fint att duka med kronärtsskockor som fått blomma. Äpplen, grankottar eller stenar fungerar utmärkt som stöd för namnskyltar vid bordsplaceringen. Massor av små glas och gamla flaskor med blommor och grönt ger automatiskt en härlig festkänsla. Levande ljus i överflöd om det så är vår, sommar, höst eller vinter är nästan ett måste. Kanske även några kulörta lampslingor eller vimplar är trevligt det med. Jag föredrar porslin framför plast och papper, men vill du inte diska, så välj iaf att servera dryck från riktiga glas och köp rejäla plastbestick som inte går sönder bara man tittar på dom. Och om glas och porslin hela vägen, så duka udda! Det behöver inte se likadant ut. Ingen duk? Ta några gamla gardiner som du tycker är fina och använd. Jag själv har ett par gamla spetsgardiner som jag köpt på loppis som används flitigt som duk. Ta in naturen! Lövgrönt, vilda blommor, barr- eller bärkvistar. Bara din fantasi som sätter stopp. Se till att du inte plockar från en privat tomt bara. Nu är det fest! Det är detaljerna som gör det. Förutom att vara en bra värd/värdinna så gör det lilla extra! Ha alltid rejält med servetter. Oftast går det åt mer än vad du tror. Is är aldrig fel. Oavsett årstid. Ett drinkbord med diverse flaskor + drinkrecept är en trevlig hörna. Både med och utan alkohol. Alltid flaskor fulla med naturellt vatten på bordet. Glöm inte bort eventuella allergier. Hålls festen utomhus, lägg gärna fram några filtar och plädar som gästerna kan få använda. En goodie bag av något slag är alltid uppskattat. T.ex några hembakade mördegskakor i en liten cellofanpåse. Pimpa badrummet med en gästkorg. Fyll med hårspray, parfym, tamponger, plåster, handservetter eller vad som nu kan tänkas behövas under kvällen. Och framförallt, njuuuuuut!! Ja, du är festfixare number One ikväll, men även de bästa behöver vila fötterna, luta sig tillbaka och njuta! Puss//sandra